2015. szeptember 9., szerda

Filmajánló - Interjú a vámpírral (a legjobb vámpíros film EVÖR!)

A vámpíros történeteket gondolom kívülről fújjátok. Hősszerelmesen kiszívják imádott asszonykájuk vérét, majd kimennek a napra csillogni. Vagyis én úgy vettem észre, hogy ez az elgondolás elfogadottá vált.
Most egy olyan vámpírtörténetet ajánlok nektek, amiben kifejezetten nincs semmilyen csillogás.
Ezt a cikket főként azoknak írom, akik még nem ismerik ezt a filmet, és vágynának végre egy igényes történetre, ami vámpírokról szól.
Nos, megérkezett.



Az Annie Rice által írt regény megfilmesített változatáról lenne szó.
( Akik már látták ez a filmet, azok most legyenek szívesek bezárni az oldalt, vagy azonnali hatállyal szúrják ki a szemüket.)
Ahogy a vámpíros történeteknél azt megszoktuk, meglepően hosszú időintervallumot ölelnek fel. Általában több száz évben gondolkodnak.  A mai filmek valahogy átsiklanak ezek fölött a tények felett, és csak az éppen aktuális, vagyis a jelen időben játszódó eseményeket mutatják be. Itt értem azt, hogy lehet, hogy a vámpír 100 évvel ezelőtt született, de az akkori és az azt követő cselekményt nem igazán részletezik. Helyette tudomásul kell venni, hogy az a vámpír 100 évet élt, és a mi időnkben vesszük fel a cselekmény fonalát.
Ez meglehetősen szimpla módja a történet mesélésének, ugyanis nem kell azon agyalniuk az íróknak feleslegesen, hogy milyen eseményeket hozzunk be a hiányzó 100 évre.

Nos, az Interjú a vámpírral nem ilyen.
Mivel az alapja egy regény, ezért meglehetősen nagy volt a ráfordított idő, és ez a történetben is meglátszik.  Nagyjából 200 évet ölel fel a cselekmény, ezt meglepően jól kezeli a film. A különböző időkből nagyon színes korrajzokat látunk, valamint a változatos helyszínekkel hamar el tud varázsolni.
A történet szerint az egész film egy nagy interjú, ami tulajdonképpen Louis visszaemlékezése az életére. A 200 évvel ezelőtt indult eseményláncolatban Louis elvesztette a feleségét, és a gyermekét, majd a halált keresve találkozott Lestattal, aki meghallotta elkeseredettségének hívó szavát.
Innentől pedig kitalálhatjátok, hogy mi történt. Louisból szépen vámpír lett.
Nem igazán találkozni a szokásos klisékkel, amik a mai filmek, illetve sorozatok tobzódnak. Persze, most is, int mindig, be kell mutatni a vámpírrá válás folyamatát, és az azt követő mizériákat, de tulajdonképpen sokkal mélyebb kérdéseket taglal, mintsem azt egyszerűen meg tudnánk fogalmazni.
Belemegy az Isten-Sátán kérdéskörbe, hogy van-e pokol, de komolyabb, a létezést érintő kérdések is gyakran előbukkannak, hogy a vámpírok mégis milyen lények?
Az ilyen, és ehhez hasonló, komolyabb vitákat érintő kérdések igazán érdekessé teszik az amúgy is eseménydús történetet.

Maga a közeg, és a rendező által teremtett atmoszféra, elég nyomasztóan mutatja be a vámpírok világát, azonban még ebben a világban is jelen van a szeretet, még ha azt próbálják is kiűzni magukból.
Ha félórás befejező csatajelenetekre akarnál vágyni, akkor ez nem a te filmed (nem mintha nem lenne benne így is elég), helyette inkább a központi téma Louis, és az a teher, amit a vállán cipel. Ezek miatt a tét, és a drámaiság sokkal inkább fontosabb, és komolyan aggódhatunk egy-egy szereplőért.
A zene valami nagyon ügyes módon kíséri végig a filmet, és a történethez illő melankolikus hangulatot teremt.

Számomra ez a film a vámpíros történetek királya, mert mind hangulatában, mint történetében képes feledhetetlent alkotni, ami többszöri újranézéssel is ugyanolyan élvezhető marad.


- C. J. DeWitt -

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése